Praktijk Spectra richt zich op een bredere doelgroep (kind tot en met volwassenen), aangezien de huidige maatschappij verwacht dat je altijd in ontwikkeling blijft en mee kunt bewegen (in het kader van "een leven lang leren"). Daarom kunnen naast kinderen en jongeren, volwassenen ook terecht met gerichte vragen op het gebied van taal-, beroepsvaardigheden en eigen effectieve leerstrategie- of talentontwikkeling.


Voor verschillende ontwikkel-/hulpvragen kunt u bij Praktijk Spectra terecht. Hierbij kunt u denken aan: 

  • emotie- en/of gedragsregulatie
  • (faal)angst
  • leren leren vaardigheden (executief functioneren, effectieve leerstrategieën)
  • psychoeducatie gericht op gestelde DSM-V-classificaties
  • ouder-kindrelatie
  • taalontwikkeling
  • interpersoonlijke ontwikkeling (beroepsvaardigheden)
  • talentontwikkeling


Voor complexere problematiek waarvoor specialistische GGZ geïndiceerd is, verwijs ik u door naar Connect2Care Jeugd of een soortgelijke instelling.

Ambulante behandeling op locatie

Ambulante behandeling op locatie kan wenselijk zijn indien de geleerde vaardigheden beter in de natuurlijke omgeving geoefend kunnen worden. Soms is ook angst of thuiszittersproblematiek een reden om ambulante behandeling op te starten. Verder is het voor sommige kinderen, jongeren en/of ouders een wens om dit in de veilige thuisomgeving op te starten. In overleg kan er bekeken worden welke mogelijkheden hiervoor zijn.

Praktijk Spectra gelooft in kind- en ouderbegeleiding.

Leren, gedrag en dus ontwikkelen vinden niet geïsoleerd plaats. Daarom heeft het meer effect om u als ouder te betrekken bij de behandeling. Veelal kan dit aan het einde van een behandeling van uw kind en soms is een aparte, periodieke afspraak gewenst. Ook kan er gekozen worden om ouder en kind tegelijkertijd te zien in de praktijk of op locatie.

Dit kan in gezamenlijkheid worden afgestemd.



Ouderbegeleiding


'It takes a village to raise a child'

(uitspraak uit de Afrikaanse cultuur)


Breid het netwerk om uw kind uit met mensen die uw kind écht zien, begrijpen en 'stimu'LEREN.


"The village starts with you!"


Versterking regulatievaardigheden

Voor zowel ouders als scholen is een workshop of studiedagdeel mogelijk gericht op versterking van de eigen regulatievaardigheden.

Als volwassenen zijn wij het rolmodel voor kinderen en jongeren. Inzicht en mogelijk versterking van de eigen regulatievaardigheden maakt "in verbinding werken vanuit mogelijkheden naar (leer)potentieel" nog beter mogelijk. Hierdoor wordt het voor ons als volwassenen makkelijker om 'rustig(er)' achter het gedrag te kijken en middels verbinding, autonomie en competentie ondersteuning aan te bieden. Zicht op de eigen binnenwereld, het gebruik van emotietaal en de ondertiteling van zichtbare en onzichtbare gedachten, gevoelens, gedrag en behoeften zullen de revue passeren.

Nu boeken

Scholing en/of ondersteuning

Ondersteunende taken kunnen in overleg met en voor uw school/bestuur worden uitgevoerd. Denk hierbij aan het schrijven van analyses, kwaliteitsdocumenten, coaching van (nieuwe) docenten.


Ook kunnen er studiedagen op maat verzorgd worden gericht op thema's als executieve functies, effectieve leerstrategieën (leren leren), handelingsgerichte training (bijvoorbeeld gericht op autismespectrumstoornis, AD(H)D, dyslexie of gedragsregulatie op school).

Aanvraag scholing en/of ondersteuning

Onderwijsadvisering

Onderwijsadvisering kan bestaan uit brainstormen over inhoudelijke vraagstukken onderwijskundig of pedagogisch, afstemming onderwijs/zorg en (leerling-) of groepscasuïstiek.

Aanvraag onderwijsadvisering